Släktforskningens Dag 2011 i Tidaholm

Tredje lördagen i mars är det Släktforskningens Dag. Inget undantag i år. Själv var jag engagerad i Tidaholm för att visa min databas av emigranter från Falbygden och deras familjer.

Tidaholms Genealogiska Förening håller till i Tidaholms biblioteks källare, där de har ett forskarrum och ett sammanträdesrum. Det är en föreningen där medlemmarna jobbar åt samma håll och med samma intresse. De har sju datorer i källaren som är uppkopplade mot ArkivDigital. Det var full aktivitet där nere. Med medlemmar som hjälpte till att forska i kyrkomaterialet.

Själv satt jag vid ett bord vid lånedisken, tillsammans med Vuxenskolan och antikvariatet Farendal. Visade min databas. Intresse fanns men även om jag har över 40 000 individer i databasen har jag naturligtvis inte alla emigranter från Falbygden. Det var över 13 000 av Falbygdsbor som emigrerade, så jag har fortfarande att göra i flera år även om jag har jobbat med basen i 5 ½ år.

Hade en jämn ström av besökare som satte sig bredvid mig och ville se min databas. Naturligtvis fick jag förfrågningar om Tidaholmsbor, men de finns i regel inte med eftersom då måste de vara föräldrar, barn eller partner till en emigrant från Falbygden. Andra ville ha hjälp med att forska fram släktingar som emigrerat. En reporter från Västgötabladet var där och tog foto och intervjuade mig.

En av deltagarna i min fortsättningskurs i Släktforskning gjorde ett stopp vid mitt bord. Hon har de flesta av sina anor från Tidaholmstrakten, som Daretorp och Velinga. Hon skyndade sig dock hem för att använda sig av ArkivDigitals material.

Jag vill gärna komma ut och visa min databas på fler ställen. Ställer naturligtvis upp på Släktforskningens och Arkivens Dag om intresse finns eller vid något annat tillfälle.

Lämna en kommentar