Enkät 2022

Hur använder vi släktforskare datorn som hjälpmedel?

En fråga som jag ställt två gånger förut – 2002 och 2012 och som jag ställer i år igen 2022 i en undersökning med hjälp av Google Forms.

Användning av dator och datorhjälpmedel är något som är självklart i dag. Vi kan inte tänka oss att forska utan. Med datorhjälpmedel behöver vi inte längre åka till ett arkiv eller bibliotek och forska i microrullar eller -fish som gjordes förr och som jag gjorde när jag började att släktforska 1991. I dag sitter vi i stället hemma framför dator och har löst ett eller flera abonnemang eller använder oss av gratis tjänster/databaser på nätet, som gör att vi har tillgång till forskningskällor som kyrkoböcker, bouppteckningar och domböcker mm. Andra hjälpmedel är databaser som finns på CD/DVD/USB.

Ditt forskningsresultat lägger du troligtvis i ett sk släktforskningsprogram, som håller reda på släkten som är lätt att göra utdrag ur och skriva ut.

Eller hur är det? Stämmer det här påståendet, här ovan? Det är det som jag vill ta reda på med hjälp av en Internetenkät på Google Forms bland svenska släktforskare.

Syftet med undersökningen är att få veta hur gruppen svenska släktforskare använder sig av datorn och datorhjälpmedel i sin släktforskning 2022. Samt vad som har förändrats sedan 2002 och 2012.

Undersökningen behandlar främst det digitaliserade släktforskningsmaterialet och de datorhjälpmedel som kan stå till förfogande för en släktforskare.

Jag vill ha hjälp av er släktforskare att besvara enkäten. Förra gången fick jag in över 400 svar, det hoppas jag att ni hjälper till att överträffa denna gången. Hjälp gärna till att sprida ut om enkäten så att målet kan uppfyllas.

Redovisningen för 2002 och 2012 har jag lagt upp på https://gendatavanor.wordpress.com om ni vill läsa. Där kommer även resultatet av årets undersökning att läggas upp samt jämförelse.

Länk till Enkät 2022. Enkäten kommer att vara öppen att besvara 15 februari – 14 mars 2022.

Lycka till med att besvara och tack för hjälpen!

6 reaktioner på ”Enkät 2022

  1. Kan just undra om enkätförfattaren har något emot programmet Genney. Det finns inte bland de listade programmen.

  2. Länk till enkäten finns nu upplagt på DIS webb i en nyhetsartikel. Jag ska också lägga med om enkäten i kommande nyhetsbrev. Ska bli intressant att ta del av resultatet framöver.

Lämna en kommentar