Genlines material hos Ancestry.com

I somras gick Genline samt Ancestry.com ut med ett gemensamt pressmeddelande om att Ancestry lagt ett bud på hela Genline. Senare gick även köpet igenom. Sammanslagningen syntes ganska omgående då de båda samsades i samma monter i Örebro under Släktforskarstämmans mässa i slutet av augusti.

Ancestry.com är den ledande betal släktforskningsportalen i USA och också den största. De har jobbat i många år för att nå den positionen. Om de inte har det eftertraktade materialet har de köpt sig till det. Så det här köpet var inte det första de har gjort men det första i de nordiska länderna. De är bla med och sponsrar det amerikanska versionen av Who do you think you are? Som produceras av Nbc. Den svenska översättningen och seriens titel i SVT är Vem tror du att du är?

15 dec blev Genlines material tillgängligt även på Ancestrys webbplats. Det betyder att för den som har båda abonnemangen inte behöver ha det längre, det räcker med Ancestry, eftersom webbplatsen även finns på svenska.

Fick en förfrågan om Genlines material på Ancestrys webbplats från en amerikansk medlem i min grupp Skaraborg County Ancestry – Sweden som finns på GenealogyWise som jag startade upp för 1 ½ år sedan. Det finns även en Älvsborg County Ancestry – Sweden. I grupperna pratas det på engelska om släktforskning i de gamla länen Skaraborg och Älvsborg.

Förfrågan gällde att hon inte hittade vissa kyrkoböcker för några församlingar under åren 1800-1859. Jag misstänkte och kunde även bekräfta min misstanke att det var fråga om moder- och annexförsamlingar. Det är ganska vanligt förekommande här i Skaraborg med detta system. Det betyder då att annexförsamlingarnas kyrkoboksmaterial finns i moderfösamlingen. Men detta finns ingen information om på Ancestry eller Genline, där jag har letat. Själv letade jag i SVARs register och material för att få fram vilka som är moder resp annexförsamlingar till vilka. Men vilken amerikan vet att man kan göra så eller den svensk som forskar i det svenska materialet hos Genline? Då måste jag säga att ArkivDigital har bättre information när det gäller den biten. Det finns tom direktlänk och hänvisning till rätt moderförsamling som man ska titta i.

Lämna en kommentar