Vårfrumarknad i Gökhem

Nu har påskveckan börjat med vad det innebär. Skolorna är stängda förutom fritidsverksamheten. Själv minns jag från när jag gick i skolan när vi hade ledigt efter påsk, i stället som det är nu före. Vet inte vad som är bäst men vi fick ju lika många dagar ledigt vilket som.

Som jag skrev 24 mars så pågår vårprogrammet här i Falköpings trakten. I helgen var det vårfrumarknad på grannstället, tvärs över väg 181, där jag växte upp i Gökhem. Marknaden var hos Ståhlas som jag än i dag kallar det men som idag heter Anguntorp 11. Det var tre syskon Ståhl som bodde där på min tid. I dag bor familjen Johansson hos på stället. Vickan som är uppväxt i Gökhem och hennes man Mikael. De driver tillsammans Johanssons lamm & ull.

Jag växte sam sagt av upp i Sörgården, Remmen, Gökhem som alltså ligger tvärs över vägen. I dag brukas och ägs gården av min kusin Mikael Ljunggren. Han driver i dag en av de fyra gårdar som har kvar sina mjölkkor i Gökhem.

Vårfrumarknaden har annars gått av stapeln vid Trandansen och har anordnats av Falbygdens Mat och Kultur. Men där var i år i stället Fågelvägen mellan Vänern och Vättern som anordnade marknaden. Det betydde att det var mer långväga företagare som visade upp och sålde varor. Som Närodlat i Västra Götaland.

I helgen var så det stora tälten som flyttas runt till aktiviteter i Falköpings området uppställt i Anguntorp mellan ladugård och ett litet hus. En gång i tiden var det bostadshuset, med ett rum och kök, senare blev det bilgarage och nu är det omgjort till gårdsbutik.

Det var en jämn ström av besökande som även fick sig ett titt på nyfödda lamm.

Tyvärr hade man otur med vädret. Det var kallt och blåsigt utan att solen tittade fram. Särskilt för de som sålde. En anledning var att det var öppet i öppningarna med till följd att det blev tvärrdrag. Som vanligt vid sådana mässor var mina släktingar från Mössebergsbagaren på plats och sålde bröd och kakor. De som bakar i samma lokal, Knäck och bräck, som efter att ha varit utan bageri sökte sig till Mössebergsbagaren för att få hjälp (så det där som står i reklamen att det är gjort i Östra Tunhem stämmer inte längre) och även Catti var det med sitt målade porslin. Mat och Sånt sålde lammkorv och -gryta.

Naturligtvis stod Vickan i ett eget hörn med lammkött, skinn och tovade produkter. Sonen Gustaf var också med på en hörn, han sålde plantor av pelargon, vars sticklingar han tagit från mormors blommor. Men det var inte Gustaf som var försäljare, en äldre brorsa hade i stället det uppdraget och som sa som förklaring att Gustaf räknar inte så bra.

En reaktion på ”Vårfrumarknad i Gökhem

Lämna en kommentar