Släktresan

– i dåtid och nutid

  • september 2016
    M T O T F L S
    « Aug   Okt »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Mekelsmäss 2016

Posted by tagesdotter på september 27, 2016

Det är inte lönt att ni letar efter mig under Mekelsmäss och i katalogen för den samma. I år är jag helt enkelt inte med.

I stället ska jag vara en besökare, har börjat fundera vilka utställare jag ska besöka. Ett blir i alla fall till min syssling Gunnel Garofoli som säljer sina läderväskor i Borgunda bygdegård nr 43 i utställningskatalogen.

Har varit med de tre senaste åren 2013-2015 men i år alltså är det inget med det. 2013 och 2014 var jag på Wilhelmsros loge och visade fågelfoton som medlem i i gruppen Kreativ Studio på Falbygden. I fjol 2015 höll vi till i Gökhems Församlingshem. Där visade jag mina svart-vita foton från ödeboställen inom Falköpings kommun. Min samling av skol- och konfirmationsfotografier från Gökhem visades också upp. Det var en del i samlingen, tyvärr fick jag inte så många nya namn på fotografierna ifjol. Samt min databas över Emigranter från Falbygden.

Att jag inte är med i år har helt enkelt med min cancerbehandling att göra. Det är ganska mycket förberedelser att göra, har helt enkelt inte orkat att ta tag att göra en utställning i år. Blir ofta hjärntrött om jag arbetar för hårt och länge. hjärnan är då inte samarbetsvillig och jag känner mig stressad.

Men jag säger inte nej att vara med nästa år 2017. Gruppmedlemmarna i Kreativ Studio på Falbygden har gått skilda håll så det gäller att hitta en ny partner/ställe som jag kan vara hos. 

Samlar på material så det finns och utökas hela tiden. Varit ute med kameran i år så fler foton på ödehus har det blivit. Det finns en hel del hus som står och förfaller i markerna och runt husknuten. Mer fotograferande kommer det bli nästa år. Databasen Emigranter från Falbygden växer hela tiden och har nu ca 70 100 individer. 4330 återfunna avlidna emigranter födda på Falbygden och de som letas efter finns i databasen och deras familjer. Det har blivit stora familjeträd i flera generationer då flera i familjerna emigrerade.

Så för den anordnare som vill ha något annorlunda inslag i utställningen är jag öppen för förslag. Krav är att jag vill vara i värme och att det ska kunna ha Internetuppkoppling, är beroende av det när det ska visas hur det släktforskas och forskas om emigranter och deras familjer.’

img_6050-1-2 img_2824-1-2 img_2949-1 img_3009-1 img_3214-1

Kommentera

 
