Släktresan

– i dåtid och nutid

  • september 2016
    M T O T F L S
    « Aug   Okt »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Blädder

Posted by tagesdotter på september 8, 2016

Att nå ut till mina läsare på ett snyggt sätt och enkelt är något som jag alltid strävar efter. Också till de blivande gäller det att presentera material på ett bra sätt.

Skriv här på bloggen gör jag ofta när jag har något att skriva om. Som senast när jag skrev av mig om släktgården som är såld.

Men hur gör man när man vill publicera häften och böcker? Det blir ju helt annorlunda har man skrivit något i ett flersidigt dokument och vill publicera. Det blir inte alltid så snyggt när det presenteras i ett PDF-dokument på webben. Det blir ju inget riktigt blädder som det blir på papper där det bläddras som i en bok med två uppslag samtidigt. Dokumentet blir då sida efter sida och rulllisten kan töjas ut rejält när flera sidor längs upp.

Men nu har jag hittat en tjänst som gör att det kan bläddras och det är gratis. Det är tjänsten issuu som jag använder mig av. Lite reklam på sidorna syns för den som läser men inget som stör. reklamhäfte Vem som helst kan lägga upp material där. Något även för föreningar som vill nå ut med information till sina medlemmar. Tyvärr går det inte att bädda in på en webbplats, det ingår inte i gratisversionen. Men en länk duger bra. Länken kan vara i text eller en bild. Det sista använder jag mig av för att åskådliggöra mitt reklamhäfte för mina släktforskningskurser. Det finns på falbygdsanor.seOmSläktforskningskurser på höger sida i rutan.

Har laddat upp två filer, den ena är den här ovan och den andra är listan över emigrantlänkar som finns här på bloggen. Lade upp den som en vanlig pdf-fil i januari i år, Tagesdotters Emigrantlänkar 2016 men nu är det alltså den gamla utbytt mot en som bläddrar. En ny länk har tillkommit sedan sist, ett vigselregister i Minnesota. Den nya länklistan finns att kolla in här

Det här är en enkel tjänst. Du laddar enkelt upp din färdiga PDF så sköts det automatiskt. 

 

Kommentera

 
