Släktresan

– i dåtid och nutid

  • januari 2016
    M T O T F L S
    « Dec   Mar »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Min kurshandledare karriär

Posted by tagesdotter på januari 27, 2016

Jag ser mig själv som kurshandledare i de släktforskningskurser som jag leder inte som kursledare. Det är faktiskt skillnad på att vara kursledare eller kurshandledare. En ledare leder arbetet framåt, talar om vad vad som ska uträttas medan en kurshandledare däremot handleder, dvs förmedlar kunskap som sedan en kursdeltagare tar emot och omvandlar till sin egen kunskap som hon/han kan använda i praktiken.

Handledare är en person som stöttar och vägleder andra personer i ämne där handledaren har kunskap. Mycket förekommande inom utbildning och skola. Det är just vad släktforskningskurser är, utbildning i konsten att släktforska. Andra ord som kan användas är lots eller coach.

Det betyder att jag inte står med pekpinnen och säger att här så ska ni göra. Visst finns det vissa delar som jag trycker extra på som det här med källhänvisning. Det är upp till var och en av deltagarna att själva bestämma vilka grenar av familjen som ska utforskas. Jag hjälper gärna till att lotsa dem på vägen.

Jag började som medarbetare vid kurser som Falbygdens släktforskarförening drev. Det var på mikrofishernas tid. Då delades kurserna upp genom att ha en tidig och en sen praktisk del eftersom det endast fanns sex mikrofishapparater och deltagarna var oftast 12 stycken. Däremellan var det gemensam teori och kaffe.

Hösten 2009 började jag hålla egna kurser på studieförbundet ABF här i Falköping. Den första kursen var lite rörig eftersom jag inte fick bestämma kursmaterialet själv. Det var en kurs med deltagare från PRO i stan och de hade eget utgivet material som skulle användas. Tyvärr presenterar boken bara en hel del länkar ut på webben men inget om att hur man släktforskar. Det blev till att skriva ihop ett eget blad om hur det görs. Sedan dess har det rullat på.

Det brukar vara mellan 5 – 10 deltagare beroende på hur många som anmält sig. Alla brukar kastar sig över datorerna första gången när de får chansen, så första träffen kan te sig rörig men alla är vi barn i början och ivriga att sätta igång direkt, utan att gå via kunskapsinhämtande. 

För att få en lättsam stämning har vi en gemensam fika i mitten av kurstillfället och första gången brukar jag alltid bjuda på fikat, sen går vi laget runt. Ofta slutar sista träffen med en tårta av något slag som köps och vi alla skramlar till.

I början använde jag mig av släktforskningsläroboken – Släktforska steg för steg av Andersson & Clemensson men efter ett tag tyckte både jag att den var rörig, den passar helt enkelt inte mitt sätt att lära ut. Så 2013 skrev jag eget material som består av två delar eller tre, hur många beror på hur man ser det. Materialet består av en teoretisk del och två övningsexempel där samma person är utgångspunkt, en framåt i tiden och en bakåt. Genom att skriva eget kan jag anpassa materialet till mitt sätt att lära ut.

Kör både nybörjarkurs och fortsättning. Ofta två kurser samtidigt på olika vardagskvällar. Jag tycker om att förmedla mina kunskaper till andra. Mycket hellre det än att göra forskningsuppdrag. Enligt mitt tyckande och tänkande blir forskningsresultatet mer värt för den som har forskat om sin egen släkt. Personen får förståelse om hur mycket tid, kraft och klurande som ligger bakom. Det blir inte som om man betalar för att få arbetet gjort och sedan tittar sporadiskt på för att sedan lägga i en byrålåda eller i bokhyllan. Det blir ett levande material där forskaren satt sig in i hur och vilka människorna var som finns i släkten.

Jag ser fram emot att fortsätta hålla kurs i konsten att släktforska. Välkomnar er som bor eller arbetar i närområdet till Falköping. Jag tar hand om er efter bästa förmåga och ni får en kul resa på vägen till att lära känna era släktingar. Mer om upplägget finns på falbygdsanor.se.

Ett kinesiskt ordspråk:

Att glömma sina förfäder är som att vara en bäck utan källa, ett träd utan rötter.

 

 

Kommentera

 
