Släktresan

– i dåtid och nutid

  • januari 2016
    M T O T F L S
    « Dec   Mar »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Tagesdotters Emigrantlänkar 2016

Posted by tagesdotter på januari 14, 2016

Webbens innehåll ändras med tiden, nya webbplatser laddas upp, förändras och andra läggs ner. Mer och mer material och information hamnar där. Det finns flera olika versioner om hur material presenteras på webben, det kan vara ren text, i listor eller databaser som läggs upp. I vilket takt det sker är olika, det beror på vad det är för material som ska digitaliseras, presenteras och hur det ska göras.

Även webbplatser som används av oss emigrantforskare har förändrats, några har försvunnit andra har bytt adress, materialet eller sökfunktionen har förändrats.

I november 2012 sammanställde jag min senaste emigrantlänklista. Det är ett tag sedan och nu är dags att uppdatera och förnya. Några länkar har ramlat bort, adresser förändrats och fler har tillkommit.

Att det blev just nu är att jag förbereder för fortsättningskursen i släktforskning som är tänkt att hållas nu på vårterminen. Ett av de ämnen som då kommer att gås igenom är just emigrantforskning och vilka källor som kan användas, då främst i USA. Till det behöver jag en så aktuell lista med emigrantlänkar som möjligt. Listan finns även här till höger under rubriken Emigrantlänkar.

 

2 svar to “Tagesdotters Emigrantlänkar 2016”

  1. […] vill veta vilka nya jag hittat och som kan vara till nytta, kan bli medlemmar i min Facebook-grupp Tagesdotter. Där lägger jag upp länkar som jag hittar på […]

  2. […] emigrantlänkar som finns här på bloggen. Lade upp den som en vanlig pdf-fil i januari i år, Tagesdotters Emigrantlänkar 2016 men nu är det alltså den gamla utbytt mot en som bläddrar. En ny länk har tillkommit sedan […]

Kommentera

 
