Släktresan

– i dåtid och nutid

  • december 2015
    M T O T F L S
    « Okt   Jan »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Släktforskningsåret 2015

Posted by tagesdotter på december 31, 2015

Ni har säkert undrat vad som blivit av mig, slutade i princip skriva i juni och i stort sett hållit upp fram till nu. Ja året har inte blivit vad jag hade tänkt. Sjukdom kom emellan närmare bestämt cancer. Från mitten av juni och en bit in i januari nästa år går jag under behandling. Sen får vi se om den är besegrad, goda förutsättningar finns.

Facebook

Har varit mer aktiv i min Facebook-grupp Tagesdotter, där jag lagt in en hel del länkar. I gruppen Falköping Genealogi ställs det frågor om forskning på Falbygden. I gruppen lägger jag också upp emigranter som jag har ”fått död på” i sitt nya hemland.

Databasen

Har trots allt orkat då och då arbeta med min databas, antalet ökar hela tiden, just nu är det runt 65 600 individer. När jag inte söker efter nya emigranter och familjer utvidgar jag familjerna bakåt. De som är födda runt 1830-1860 söker jag aktivt efter föräldrar och syskon (i början av mitt databasmakande var det bara de aktuella familjerna som det forskades runt) på så sätt utvidgar jag släktträden, har så bundit ihop flera familjer med emigranter i släkten på olika grenar.

54 emigranter återfunna emigranter från Falbygden har det också blivit under året. Den sista var en Adolf Sixten Sjöstrand  f 1879 i Hörlyckan, Mularp d 1963 i Meeker Co, MN. Graven finns på Findagrave.com

Svensk-amerikaner på besök

I början av juni var 25 svensk-amerikaner på besök i Falköping en vecka i form av SwedgenTours samarbete med Saxentour  Ni har kunnat läsa om det här på bloggen och i tidskriften Släkthistoria.

I Kölingared hade föreningen Årås kvarn haft återvändardagar för svensk-amerikaner 18-25 juni vars förfäder var födda i Kölingared och utvandrade. Jag var inblandad i att få fram adresser till ättlingarna och som jag har skrivit om här. Detta var strax efter att Swedgen Tour hade sin avslutning.

Släktforskningskurser

En och annan släktforskningskurs har blivit under året också. En nybörjarkurs i våras som följdes upp av fortsättning, samt en nybörjarkurs som tyvärr inte blev färdig då jag blev sjuk i lunginflammation och propp i lungan. Fortsättning följer i våren som kommer 2016.

Skolfoton från Gökhem

Under Mekelsmäss som är under sista helgen i september varje år i Falköping, hade jag och ett gäng hyrt församlingshemmet i Gökhem. Arbetade under hela sommaren med att samlat in skol- och konfirmationsfoton från Gökhem och förbättra dessa i datorn i mån av att Konfirmation Gökhem 1894jag orkade. Det äldsta var ett konfirmationsfoto från 1894. Tyvärr har den generationen som kunde identifiera redan försvunnit. För att begränsa urvalet av vilka personerna på fotografierna kan vara gick jag ner till Falköpings Stadsarkiv och fotograferade av klasslistor.

Grunden var foton som min mamma hade i sina gömmor på min morfar och sen hittade jag även några från min pappas skoltid. Släktingar och andra bidrog med fler. Besökte en del personer när jag kunde och fick med mig foton och information. 30 foton blev det i alla fall. Hoppas på fortsättning under 2016. Vill gärna få fler från Gökhem att bidra.

Det gäller att bevara foton från förr och framför allt skriva på vilka som är med. Många av de gamle vet vet vilka som är med med men generationen efter får svårigheter att identifiera om inget finns skrivet. Så passa på medans den äldre generationen finns kvar, när du blir gammal så finns kanske inte kunskapen kvar.

Webb

Modet och funktioner på webbplatser ändras med tiden. Under våren arbetade jag fram en ny webbplats för adressen falbygdsanor.se. Det blev en rejäl ansiktslyftning. Förra versionen var nio år gammal och hemmasnickrad, denna gång använde jag mig av en gratis template som även fungerar på en smart telefon. Har helt enkelt inte lärt mig det nya sättet att programmera.

Tanken var att också även min emigrant.se skulle få en ansiktslyftning under hösten, men orken fanns inte där. Hoppas att kunna uppdatera den under 2016. Emigrant.se har betydligt mer avancerad meny än Falbygdsanor.se, så det blir en utmaning.

Fotografering

Det blev en del fotografering under våren. Har under senare tid varit cc2intresserad av att dokumentera ödehus och ställen på Falbygden där ingen har bott eller brukat på länge. Bästa tiden att fotografera dessa är på våren när inget gräs eller blad på träden finns än det gör att platserna kommer till sin rätt, inget göms. Flera av dessa fotografier fanns med på min utställning under Mekelsmäss i form av 20×20 s/v.

Jag hoppas att efter att behandlingen är klar och återhämtning att jag återfår lusten att fotografera. Saknar att kunna åka ut med bil på Falbygden en med kameran i passagerarsättet i högsta hugg.

5 svar to “Släktforskningsåret 2015”

  1. Önskar dig ett bättre nytt år🙂 .

  2. Kicki Larsson said

    Hoppas du får ett bättre år 2016. Vet hur det känns, man kommer liksom av sig i det mesta när man får cancer. Jag drabbades 2009 och är idag frisk. peppar peppar. God fortsättning

  3. Elsy Stenberg Enköping said

    Det var ett tag sedan mailet kom, försöker att svara nu. Vill iaf önska dig ett gott nytt år och med den entusiasm du kan frambringa vill jag tro att du övervinner
    den rackarn, ”cancern”. Hoppas att snart få höra av dig igen. Det är mycket intressant det du berättar om. Om du orkar, så fortsätt

  4. […] jag mest i en stol och försökte läka ihop så att jag kunde starta cellgiftsbehandlingen för cancern. I år har det varit helt annorlunda, har åkt på dagsutflykter i närområdet och på så sätt […]

  5. […] varit med de tre senaste åren 2013-2015 men i år alltså är det inget med det. 2013 och 2014 var jag på Wilhelmsros loge och visade […]

Kommentera

 
