Släktresan

– i dåtid och nutid

  • februari 2015
    M T O T F L S
    « Jan   Mar »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    232425262728  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Falbygdsanor.se får ansiktslyft

Posted by tagesdotter på februari 8, 2015

Min webbplats Falbygdsanor.se har jag haft sedan 2007. Den skapades för att vara den där länksidan för Falbygden som inte fanns.

Webbplatsen har jag gjort själv, dvs har knackat html-kod. Använt en del komponenter som är hämtade från diverse källor och som jag sedan gjort om så att de passade in. Men det är ett tag sedan nu och sidan är föråldrad. Den är fixerad i vänstra hörnet och är ganska liten, då den gjordes för liten skärm. Då 2007 fanns inga smarta telefoner eller 10 tums plattor. I dag ska en och samma webbplats vara flexibel och gå att läsas på dataskärm, platta och smart telefon. Det var dags att förnya.

Har arbetat i ca 3 veckor på den nya, vars design jag har hittat på en gratis templates-sida. En ganska avancerad sådan med just de egenskaper som jag sökte efter att ha gjort en kravlista på vad jag sökte. Mallen är flexibel och anpassar sig efter hur stor skärmen är. För utvecklingen i html-kodning har sprungit i fatt mina kunskaper. Grundkunskapen har jag kvar och det skrivs en hel del kod här också men mallen är alltså hämtad.

Grunden är den samma som på den gamla men det finns förändringar. Menyer har flyttats runt och material kommer att presenteras i annan form. En bättre än nuvarande, tycker jag själv. Fortfarande finns en hel del länkar, det som är huvudsyftet med webbplatsen. Men ni kommer fortfarande att känna igen även om en del har försvunnit och annat tillkommit.

Falbygdsanor.se

Falbygdsanor.se är en webbplats för den som vill veta mer om Falbygden, främst inom bygden Falbygden. Den innehåller en hel del länkar till andra webbplatser. Här finns alla hembygdsföreningar som finns i Falköpings kommun uppräknade, med eller utan länk till webbplats. Det finns en hel del information för den som är intresserad av Falbygden som bygd. För släktforskaren kan webbplatsen också vara till nytta. Här finns namnen på alla våra socknar/församling, pastorat och härader. Viktigt att kunna inom forskningen. Det är en samlings- och länkplats för den som vill slippa söka runt på flera webbplatser för att hitta informationen.

Vill ha hjälp

Något som jag gärna vill ha hjälp med av er läsare är att få tips om vilka webbplatser där det presenteras anor och personer kommer från någon av Falköpings kommuns socknar/församlingar. Det finns en hel del på nuvarande webbplatsen men flera av dem finns inte längre, det är ett tag sedan listan uppdaterades och en hel del har hänt sen dess. Nya har förhoppningsvis tillkommit där ute på nätet. Vill som sagt ha hjälp med att hitta dem. Tar tacksamt emot!

Ett svar to “Falbygdsanor.se får ansiktslyft”

  1. […] Efter fyra månaders arbete är nu den nya Falbygdsanor.se klart. Skrev om det i början på min resa i Falbygdsanor.se får ansiktslyft. […]

Kommentera

 
