Släktresan

- i dåtid och nutid

  • oktober 2011
    m ti o to f l s
    « Sep   Nov »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 24 10 2011

Arbetar vidare

Skrivet av tagesdotter på oktober 24, 2011

Mitt arbete med att bygga upp en databas med emigranter från Falbygden och deras familjer både i det gamla och nya landet fortgår. Hittills har jag 48 500 individer i databasen och fler tickar in allt eftersom jag går igenom tillgängligt material och matar in. För de flesta av personerna som finns i basen har jag skrivit in för hand. Jag hämtar de flesta  uppgifterna från skrivna källor och databaser av skilda slag. Det är inte brist på dem än men det är det på tiden att arbeta med databasen och lägga in. För det tar sin tid att mata in varje person, även om man har de flesta av uppgifterna som ska med.

Ibland får jag kontakt med svensk-amerikaner som söker rötter och sina släktingar här i Sverige. Då byter vi information. Jag får uppgifter om familjemedlemmar där borta och personen får uppgifter från Sverige.  

Innan en ny läggs upp kontrollerar jag hade personen inte redan finns i databasen. Det är lätt hänt att en person finns på flera ställen databaser, dvs är fler individer. I mellanåt går jag igenom databasen, letar efter dubbletter och ommöblerar så att barn får föräldrar och syskon osv. Det är nödvändigt att kontrollera med jämna mellan rum för annars får man ju inte fram vem som är släkt med vem i de olika släktleden.

Nu har det blivit en hel del att personer i databasen, dvs den är visningsbar. I våras var jag med på Släktforskningens dag i Tidaholms bibliotek och som anordnades av Tidaholms Genealogiska Förening.  Sedan den visningen har jag registrerat ytterligare 8 000 personer. Anledningen till det stora antalet var att i februari bröt jag av flisor ur vänsterarmbåge (halkade på is dolt i nyfallen snö) och med det var sjukskriven i två månader. Det gällde att kunna sysselsätta sig under tiden. Vid datorn kunde jag ju sitta även om det gick lite trögt innan jag hade fått in hur jag skulle sitta med armen. Sen kom gipset av och det gick lättare att sitta vid datorn. Hade som mål vid årets början (startade med 38 000) att nå 45 000  i slutet av 2011 och det har jag redan passerat med råge. Om det blir ett lika bra år nästa år tror jag inte.

Har över ca 3600 funna avlidna emigranter i databasen, ungefär 700 av dessa inte är publicerade. Därtill en hel del barn som är födda i det nya hemlandet, främst USA har det blivit också. Något som kan vara bra om ättlingar och släktingar som eftersöks för oss svenskar. Tvärtom, dvs svensk-amerikaner som söker sina rötter och släktingar i Sverige har också möjlighet i databasen.

Har arbetat i fem år med databasen, började hösten 2006. Arbetar ofta framför TV:n på kvällar (vi tjejer kan ju göra flera saker på en gång :)) för det gäller att utnyttja tiden eftersom man inte har alltför mycket av den varan. När det är dåligt väder och det inte är så roligt att vara ute, tillbringas också framför datorn.

De flesta av de återfunna emigranterna finns publicerade på min webbplats Emigrant.se. Där finns också ett exempel på en emigrantfamilj som finns i min databas Emigranter från Falbygden. Vi följer Britta Magnusdotter F 1769 i Kinneved och slingrar sig fram till 1900-talets slut i USA. Orter/församlingar i Sverige som finns med är Grolanda, Jäla och Yllestad. I USA finns familjemedlemmarna i IL och MN.

Sparad i Amerika, efterlysning, emigrant, Emigranter, Falköping, genealogi, genealogy, Hembygd, Nätverk, släkt, släktforskning | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.