Släktresan

- i dåtid och nutid

  • mars 2011
    m ti o to f l s
    « Feb   Apr »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 24 03 2011

Våren här är, tror vi…

Skrivet av tagesdotter på mars 24, 2011

När jag var i mataffären i går, tog jag ett ex av den nya Vårmagasinet 2011, som ges ut av Falbygdens Mat & Kultur. Det är något som ges ut varje år här i Falköpingstrakten. Förr har det alltid kommit nerdipandes i brevlådan till alla hushåll i kommunen men inte i år.

Ja, i år är våren sen men inte vårprogrammet i Falköping. Ett antal tusen tranor har anlänt. I början var det bara en och sen blev de fem å nu är de över 3 000. Tranorna anländer ungefär i samma takt som i fjol. Då kom det ett bakslag med snö och minusgrader under några dagar. har bildbevis på det. Och troligtvis blir det detsamma i år.

I alla fall är tranetider ett av de stora turisthögdpunkterna under året här på Falbygden. Det är även ursprunget till alla andra aktiviteter som har tillkommit och arrangeras i området under våren. Först ut tror jag att Konstkrundan i påsk var. Lokala samt numera även andra konstnärer visar upp sina alster. I början var utställningslokalerna mellan vägarna 46 och 47, Vilske-Kleva och Bjällum. Men nu har området utökats till andra delar av kommunen om än att koncentrationen ligger i det gamla området.

Vårprogrammet i Falköping börjar nu till helgen 26-37 mars, med tältet med lokalproducerad mat vid Trandansen, den sk Stora Trandansen. Det är projektet Fågelvägen mellan Vänern och Vättern, som arrangerar det hela. Men hur räknar man lokalproducerad mat undrar jag egentligen. Personligen räknar jag det i närområdet där jag bor, dvs inom Falköpings Kommun med grannkommunerna. Men det är glass från Hjo och rökt fläsk från Tiveden. Är det gamla Skaraborgs läns gränser som räknas kanske?

Jag undrar var jag skulle kunna passa in. Vårens program verkar bara vara inom konstens och närproducerat. Men hur är det med hembygds- och släktforskning? Var skulle man kunna lägga in det någonstans? Skulle vilja komma ut och visa vad jag har åstadkommit hittills men jag hittar inget ställe det där skulle kunna passa in. Någon som har ett bra tips?

Vårprogrammet på Falbygden håller på t o m Påskhelgen, som slutar 25 april. Om ni har tänkt er att åka hit under våren, ladda gärna ner PFD-filen med Vårmagasinet 2011.

Sparad i Falköping, Hembygd, Nätverk | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.