Släktresan

- i dåtid och nutid

  • november 2007
    m ti o to f l s
    « Aug   Dec »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 26 11 2007

Emigrantforskning

Skrivet av tagesdotter på november 26, 2007

Kommer under en tid skriva om hur man kan forska efter sina emigrerade släktingar, då främst i USA.

Får en del förfrågningar om att hjälpa till men jag föredrar att själv att kunna välja vilka emigranter jag forskar kring. En aspekt är att om man tar på sig uppdragsforskning i detta så förväntar sig beställaren resultat. Det går dock inte alltid att uppnå, särskilt personer som har -son namn och i synnerhet med namnet Johansson/Jonsson. En annan är att min tid till forskning är knapp då jag jobbar heltid och det är endast på kvällar och helger som jag har tiden att forska.

Värt att nämnas är att emigrantforskning är inte den allena forskning som jag bedriver, en annan är att hembygdsforska om Valtorpsbygden. Sen snickrar jag på hemsidor och inte minst tillkommer allt annat i livet också.

Det som kommer att presenteras på bloggen är hur jag själv ser på emigrantforskning och hur jag brukar göra. Det finns säkert andra sätt att forska också. Alla griper vi ann problemet på olika sätt.

Det är ett sätt att underlätta för den som själv vill forska om emigranter i släkten eller bara helt enkelt är intresserad av hur det kan gå till.

Sparad i Amerika, efterlysning, Emigranter, genealogy, släktforskning | Taggad: , , , | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.