Släktresan

- i dåtid och nutid

  • november 2012
    m ti o to f l s
    « Okt   Dec »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Tagesdotters Emigrantforsknings länkar

Posted by tagesdotter på november 29, 2012

Har fått en hel del förfrågningar under årens lopp om jag inte har någon lista på webbplatser att ge ut när det gäller emigrantforskning. Men det har jag inte haft, utan hänvisat hit till bloggen. Här har jag skrivit och skriver en hel del om hur man letar och vilka källor som vi emigrantforskare kan leta, söka och hitta i.  Minnesota = MNHitta nu levande i USA, Begravda i USA och Illinois state länkar är några av alla de artiklar om emigrantforskning som jag har skrivit här på bloggen. Det finns så många fler, söka efter fler kan göras.

En annan plats där jag lägger ut tips på webbplatser är på min Facebookgrupp Tagesdotter. Där hamnar de som jag har hittat just då. Ibland skriver jag om dem här, i de de allra flesta fall inte. Det kan bli en hel del länkar på en vecka.

I samband med att jag föreläste om emigrantforskning på min fortsättningskurs för några veckor sedan, gjorde jag en lista med emigrantlänkar som speglade föresläsningens innehåll. Efter den tänkte jag att kunde utveckla den mer och att den blir verkligen ett dokument med emigrantforsknings länkar. För säkerhetskull har jag lagt till en hel del andra länkar än vad föreläsningen handlar om. Det har gjort att jag har utvecklat dokumentet från två sidor till fyra.

Det här är alltså länkarna som jag rekommenderar inom emigrantforskning just nu.

Gemensamt med de flesta av webbplatserna i USA när man letar är att engelska kunskap är ett krav. Visst kan du använda Google-översättningen men den kan inte användas överallt. Särskilt inte i databaser eller originalhandlingar.

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

