Släktresan

- i dåtid och nutid

  • augusti 2011
    m ti o to f l s
    « Jul   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 24 08 2011

Svenska släktforskningsbloggar

Posted by tagesdotter på augusti 24, 2011

Det finns en hel del svenska bloggar som handlar om släktforskning eller ämnen som gränsar. Den här bloggen är en av dem. Jag försöker att skriva ett inlägg i veckan ibland blir det två. Vad jag skriver om hittar jag inspiration från omgivning, andra gånger är det jag något jag själv tycker jag måste ta upp. Ibland har jag idétorka och då gäller det att vara kreativ. Har ett antal halvskrivna inlägg som jag jobbar på ibland när jag får energi, andra blir det inget av och makuleras.

Det gäller att man når ut med sin blogg och skrivande. Man vill ju gärna få läsare och kommentarer på sina inlägg. Det gör att det blir mycket roligare att forsätta och man känner sig uppskattad. Har sett att det finns länkar till min blogg via olika webbplatser. Några är HovaledsbrudarMyHeritage blogg (där länkar till fyra av mina webbplatser finns med), Släktforskning för noviser och Västra Mälardalens Släktforskare. Har dessutom lagt länkar från några samlingssidor där länkar till bloggar samlas. Som Aftonbladets Bloggportalen, Toppblogg, TopBlogArea. Dessutom finns jag med på den amerikanska släktforsknings bloggportalen GeneaBloggers.

Men det är ganska svårt att kategorisera en släktforskningsblogg, eftersom ämnet inte finns som en kategori. Vad ska man då ligga under? På Aftonbladet finns jag under Humaniora, Toppblogg under Kultur och hos TopBlogArea under Kultur & Historia. Det finns ingen egen kategori för släktforskning, det skulle behövas.

Det här att det inte finns någon egen kategori gör att det inte finns något samlat ställe som bloggar som släktforskning i någon form. Det får mig att undrar hur många bloggar i ämnet det finns. Någon som vet?

Har diskuterat detta med Ewa KlingbergAntyda.se som har den egna bloggen Hovaledbrudar. Vad vi vet finns det ingen liknande svensk samling-/webbplats som Geneabloggers.com, där man att kan anmäla sig att man vill vara med, 1 900 bloggare är där anslutna. Det finns en del listor för svenska släktforskningsbloggar men de är inte fullständiga, dvs alla finns inte listade där. 

Önskvärt vore att någon skulle kunna ta i det här, kanske skapa en svensk eller varför inte en skandinavisk webbplats för bara bloggar som handlar om släktforskning och liknande ämnen. För en Nordisk webbplats vore något här, vi är nog inte så många i varje land och för att det ska bli något av det här. Jag är inte ute efter bara en lista utan jag skulle vilja att när bloggen uppdateras syns detta, som ex på Västra Mälardalens Släktforskare.

Tyvärr har jag inte den programeringskunskap som behövs här, inte heller tiden. Någon som vill ta tag i det här?  Kanske vore det något som kan diskuteras nu när det är Släktforskardagarna i helgen.

Posted in Blogga, emigrant, genealogi, genealogy, Hembygd, Nätverk, släktforskning | 3 Comments »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.