Släktresan

- i dåtid och nutid

  • augusti 2011
    m ti o to f l s
    « Jul   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 19 08 2011

Släktforskardagar igen

Posted by tagesdotter på augusti 19, 2011

Så är det dags för årets släktforskardagar (2011) nästa vecka. I år är det Norrköping som står för värdskapet med Släktforskarna i Norrköping som arrangör. Förra året var det Örebro och nästa blir Gävle.

Har varit på fyra släktforskardagar. Första gången var i Borås 2001, nästa besök var i Göteborg 2005, i min egen stad Falköping 2010 (webbplatsen för dagarna ej kvar på nätet) och förra året 2010 åkte jag till Örebro.

I år har jag inte tänkt att åka på dagarna. Det är lite väl lång för min del och håller mig gärna runt omkring här i trakterna. Dessutom är det inget som drar i år. Förra året utkom de två DVD:n Sveriges Befolkning 1880 och Sveriges Dödbok 2001-2009 i samband med dagarna. Bara det gjorde att man åkte upp och inskaffade dem. Dessutom var det ganska intressant vid stämman på lördagen vid valet av nya medlemmar av förbundsstyrelsen. Ted Rosvall ställde sig i talarstolen och skällde ut tilltänkte Håkan Skogsjö. Han blev inte vald, om det var till följd av utskällningen eller inte låter jag vara osagt. Håkan Skogsjö har suttit i styrelsen förut så tanken var väl god att nytt blod skulle in.

Varje år är det ett tema som hänger ihop med staden. I fjol var det 200 år sedan Jean Baptiste  Bernadotte valdes till efterträdare till den dåvarande kungen. För Norrköping är det invandrarstaden som lyfts fram. Vad Gävle ska ha för tema vet jag inte.

När det var modeveckan nyss, fick kända modebloggare vara med och blogga för tidningar och tidskrifters räkning. Och detta uppmärksammades av media. En omröstning gjordes t o m för att välja ut bloggare som skulle skriva. Vilken känd släktforskningsbloggare bloggar för Släktforskardagarna i Norrköping? 

Posted in Blogga, Blogroll, Facebook, Nätverk, släktforskning, Socialt Nätverk | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.