Släktresan

- i dåtid och nutid

  • augusti 2011
    m ti o to f l s
    « Jul   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 15 08 2011

In i de gamla vanorna

Skrivet av tagesdotter på augusti 15, 2011

I veckan börjar de flesta lärarna att förbereda sig för det nya läsåret och terminen som startar i de flesta skolor nästa vecka. Semestrar och ledigheter tar slut, man går tillbaka till sitt arbete eller skola eller vad det nu råkar vara man sysslar med.

Min egen semester tog slut 7 augusti och dagen efter började jag på Lernia i Skövde. Det är ett flertal år sedan jag gick ur gymnasiet med den inriktningen och mina kunskaper behövs verkligen att uppdateras. Det hänt mycket under 20 år. Kände redan från start att de här kunskaperna behöver jag förbättra och uppdatera.

Det tar väl ca två veckor för de flesta innan rutinerna börjat kännas välbekanta igen, för dem som går tillbaka till sin nuvarande arbetsplats efter semestern. Och en del tycker kanske att efter dessa veckor att man känner sig som om de inte har haft semester alls. Det gäller alltså att förvalta semestern på rätt sätt. Själv brukar jag ta det lugnt och göra dagsutflykter, ex ta en cykeltur med kameran. En del ogräsrensning och gödning har det också blivit. Nästa gång ska jag skörda bönor. Den vanliga löken ligger på tork tillsammans med Vitlöken.

I och med att man börjar att komma in i de gamla vanorna är det också dags att börja med sin vinter hobby, ex släktforskning. Har under soliga dagar på semestern hållit upp med emigrantforskningen om än jag börjat en del eftersom på senaste tiden jag har hjälpt en kille i Virginia att hitta rötter och släkt här i Sverige. Samt har chattat och hjälpt en 13-åring. Kul att en del börjar tidigt. Själv var jag först intresserad av Sveriges historia innan jag gick inför att undersöka min egen släkts.

Dags med andra ord för er som funderar på att lära er släktforskning att anmäla er till kurs. Om ni vill ha mig som kursledare är det till ABF i Falköping ni ska anmäla er. Det är den enda släktforskningskursen i Falköping till hösten. Men det finns förstås nybörjarkursen över hela Sverige.

Sparad i genealogi, släktforskning | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.