Släktresan

- i dåtid och nutid

  • juli 2011
    m ti o to f l s
    « Jun   Aug »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Släktforskningsväder

Posted by tagesdotter på juli 28, 2011

Sommar betyder att vara ute i det fina vädret. Men när det är kallt, blåsigt och regnar vad gör man då? Ett alternativ är att släktforska.

Man behöver inte ha dåligt samvete om att släktforskning egentligen är en vintersysselsättning, för när det är som det är där ute just nu i det fria, är det brr-väder. Dvs man fryser och har ingen lust att vara där ute helt enkelt. Det går heller inte påta i trädgårds- eller grönsakslanden, något som jag längtar efter så här i regnigt väder. Man vet ju att även ogräset växer och det kan inte rensas bort eftersom det är ganska klenigt och grannen kan ju rycka upp också. dvs grönsaken, kryddan eller blomman. Försöker dock ändå, det går bra att gallra morötter eftersom de lätt går att få upp.

Läsa böcker och se på film är också andra sysselsättningar regniga sommardagar eller helt enkelt sova bort dagarna. Själv tar jag så här i semestertider långa sovmornar. Vakna runt nio är enkelt, särskilt om man inte lägger sig före elva på kvällen innan. Skönt att inte behöva stressa på morgnarna. Är ingen morgonmänniska utan är en sån där som har 25 timmars klocka i kroppen, dvs är pigg på kvällen.

Mellan regnskurarna och när himlen är någelunda blå tar jag med kameran ut för att ta foton av vår fina natur här på Falbygden. Tyvärr blir det inte så bra kort med en mulen himmel även om jag jagar fina moln. Har numera ett polarisationsfilter på objektiven, som gör att man får bättre färger, allt går inte att rätta till i Photoshop, särskilt inte om man som jag har en gammal version.

Eftersom det regnat och regnar de flesta dagarna på min semester passar jag på i stället att jobba på min databas om Emigranter från Falbygden. Det är ett sånt där evighetsarbete som aldrig tar slut. Basen har växt en hel del i år. Från början hade jag tänkt mig att komma upp i år i 45 000 individer (startade på 38 000) men är snart uppe i 47. En anledning var att jag bröt armen och var sjukskriven i två månader, sysselsatte mig med att mata in. Och sen har det bara rullat på.

Upptäckt att förhållandevis många Falbygdsbor slog sig ner i Rhode Island, särskilt i Kent Co och Providence Co. Men de flesta fanns i Illinois där städerna Chicago och Rockford är dominerande. 50 nya återfunna avlidna emigranter från Falbygden har jag hittat också på senaste tiden, nu är antalet för i år uppe i 160. Den senaste personen lagt till listan var en som utvandrade till Warwick i Kent Co, RI.

Men arbetar också med mina fotografier.  Har en hel del foton att ta vara på och göra ordning. Några bilder kommer också att läggas upp på Facebook. De senaste två åren har jag låtit trycka upp en fotoalmanacka, som jag ger bort som julklapp. En går till Indiana, till en släkting på min mammas sida. Vi har haft kontakt i över 30 år, först via brev och sen via e-post. Hon och hennes familj var en av de jag och min mamma besökte sommaren 2007 på vår USA resa.

I alla fall gäller det att ha en bra sysselsättning, för att inget ha att göra är inget för mig, om än det är ganska gôtt att lata sig ibland.

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

