Släktresan

- i dåtid och nutid

  • juni 2011
    m ti o to f l s
    « Maj   Jul »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 07 06 2011

Släktforskare är morbida

Posted by tagesdotter på juni 7, 2011

Jag vill ha död på folk…, som släktforskare. För när man släktforskar är när och var en person i släkten eller vem det nu är som man forskar i, dödsdatum och -plats en mycket viktigt pusselbit i att få fram uppgifter och bilden om personen som eftersöks.

Det kan tyckas att man är morbid men jag tar bokstavligen ju i alla fall inte död på folk. Det är bara uppgiften som jag vill ha. Hur och vad de dog av är egentlig mening inget som jag bryr mig mer än det antecknas. För ingen statistik över vilka dödsorsaker som fanns förr i tiden men det var ju en hel del sjukdomar samt ålderdom. Jo, jag har en i släkten, på min mammas sida, som blev mördad 1802 vid Ekornavallen. Banemannen blev halshuggen på Ranstads Hed i Stenstorp 1803. I Munkedal har man börjat att gräva ut en avrättningsplats. Det fanns förr 300 avrättningsplatser i Sverige. Här i Falköpingstrakten fanns det tre avrättningsplatser/galgbackar. De är också en del av vår historia, om än en mörk sådan.

Att ta död på folk är viktigt för mig som forskar om emigranter från Falbygden. För var och när emigranterna dog efter att de utvandrat är mycket viktigt att få veta. Det är en mycket viktig ledtråd att gå vidare i forskningen om släkten  och leta reda på kusiner man har där borta. Inte bara för mig utan för alla andra som letar efter sina släktingar som emigrerade. Samt även i omvänd ordning, dvs svensk-amerikaner kan genom att få veta sin anmoder/-faders födelsesocken ha lättare att forska i Sverige. För en uppgift om att hon/han är född i Västergötland är svårt att leta reda på information om.

Hittills har jag på min lista ungefär 3 500 personer emigranter från Falbygden som jag eller någon annan har fått död på (i år har jag hittills hittat/fått död på 83 emigranter). Hälften av dessa avled i statem Illionis och en hel del av dessa i Rockford i Winnebago County. Alla är inte publicerade på Emigrant.se. Så den som söker får gärna ta kontakt med mig. Tänkvärt är att det var ca 13 000 personer födda på Falbygden som emigrerade och dog i ett annat land. Några av dessa kom ju hem igen efter att ha tjänat pengar och kunde kanske köpa sig en gård här hemma i Sverige. Men flertalet blev kvar i sitt nya hemland och bildade familjer, ofta med en annan immigrerad svensk eller svensk-ättling.

Snart har jag 44 000 personer i min databas, så möjligheten finns att den du söker i finns med. Vi byter information om personen i fråga och hennes/hans familj.

Posted in Amerika, efterlysning, emigrant, Emigranter, Falköping, genealogi, genealogy, Resa i Amerika, släkt, släktforskning | 1 Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.