Släktresan

- i dåtid och nutid

  • april 2011
    m ti o to f l s
    « Mar   Maj »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Hur långt har du kommit?

Skrivet av tagesdotter på april 5, 2011

Hur långt har du kommit i tiden? En fråga som brukar ställas av folk som inte släktforskar, när de får reda på vad jag håller på med på fritiden. Om man sen svarar till mitten av 1700-talet, kan man mot frågan bli: Inte längre?? Betänka är att det trots allt är mellan 200 – 270 år bakåt i tiden. som forskningen då har gjorts till. Och det är en ansenlig tid egentligen. Det är också viktigt för nybörjare att komma så långt ner i tiden de kan på kortast tid. I alla fall innan de upptäcker att de missar en hel del och mer eller mindre får göra om forskningen på ett mer noggrannare sätt.

För mig som släktforskar tycker jag att det är en ointressant fråga hur långt ner i tiden man har kommit. Hur långt ner i tiden man kommer i sin släktforskning är faktiskt inte så viktigt. I alla fall för en som är en van släktforskare. För mig själv är det mer intressant att se vad mina anfäder var för folk. Det är ju deras liv och leverne som ledde fram till den värld jag föddes i. Ja, i första hand är det förstås mina föräldrars förhållande. Men de hade ju också en avstamp när de kom till världen från deras föräldrar och förfäder. Alla är vi när vi föds en produkt av våra förfäder.

Nä, intressantare är när man hittar avvikelser i släkten. Detta upptäckts inte om man bara går rakt fram ner i tiden. Själv har jag en anfader som blev mördad på Ekornavallen av en dräng, 1802. Min anfader kallades Tôrkel efter gården han ägde, Torkelsgården i Ranstad, Stenstorp. I alla fall blev mördaren halshuggen på Ranstad Hed. Tôrkel var dessutom inte den ende som hade blivit offer. En annan bonde hade åkt förbi drängen sovandes i vagnen vid ett annat tillfälle, då hade han lagt tömmanrna runt bondens ben. Tyvärr gick vagnen på en sten och bonden åkte ur vagnen och slog i huvudet i en annan och stendog. Den gärningen ångrade mördaren men inte att han slog ihjäl Tôrkel.

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

