Släktresan

- i dåtid och nutid

  • mars 2009
    m ti o to f l s
    « Jan   Jul »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 05 03 2009

Ny design

Posted by tagesdotter på mars 5, 2009

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev, men tro inte att jag ligger på latsidan för det. Håller på just nu, ja är nästan klar med att göra om min sida falbygdsanor.se. Den gamla var gjort i Ms SharePoint (fd FrontPage) och sen dess har ju html-språket utvecklat sig.

Gick en webbdesign kurs förra våren på högskolan i Skövde och lärde mig hur man ska göra på det nya sättet, dvs med css och programmet Adobe Dreamweaver. En css-fil styr hela webbplatsens utseende, med färg och form. På så sätt behöver man inte ändra på varje sida utan endast i css-mallen så ändrats allt automatiskt. Om webbplatsen har många sidor är detta ganska bra och tidssparande. Min emigrant.se är gjord i Dreamweaver och med css.

I alla fall så har jag gjort om hela designen på webbplatsen falbygdsanor.se. Innehållet är det samma men resten är omgjort.  Den svenska sidan är nu uppe och nu återstår den engelska. Men det bör inte vara några problem då det mesta är det samma men på ett annat språk så klart.

Varför jag gör detta just nu, kanske ni undrar. Jo det ska ju bli släktforskarstämma här i Falköping i augusti och det kommer många hit för att vara med. Sidan är till för att visa vad vi har här på Falbygden. Den ska hjälpa till och underlätta för alla som vill veta mer. De ska kunna läsa på innan de kommer på besök. Vi har ju en hel del att erbjuda.

Det mesta på sidan är länkar, länkar till hembygdsföreningar, turism, historia och framför allt hemsidor med släkt från bygden. Det sistnämna är väl något som intresserar er läsare av denna blogg.  De flesta av länkarna är från Sverige och USA.

Posted in Egna Webbplatser, Falköping, genealogi, Hembygd, släkt, släktforskning | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.