Släktresan

- i dåtid och nutid

  • september 2008
    m ti o to f l s
    « Aug   Dec »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Arkiv

  • Top 8 Länkar

  • Medlem i

  • Besökare

  • Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Archive for 18 09 2008

Högskolekurs i släktforskning

Posted by tagesdotter på september 18, 2008

Ni har väl uppmärksammat att nu är släktforskning något som kan läsas på högskolan. Mittuniversitet har en sådan distanskurs. Själv så går jag kursen nu i höst.

Men nu läser jag väl fel tänker du. Hon kan ju redan släktforska. Då svarar jag att man blir aldrig fullärd. Det behövs alltid kompletteras med ny information och infallsvinklar i sitt forskande.

Kursen har inte kommit igång så mycket mer än vi har haft till uppgift att läsa kurslitteratur och det har jag gjort.

En sak som jag tycker kursledaren bör informera om är att alla som läser på högskola måste betala in kåravgift, det gäller även för denna kurs. Om det inte görs får studenten inte ut examen. Men när jag frågade om detta fick jag till svar att det var inte hans område. Men jag tror nog att det behövs i alla fall för det är nog många första gångs högskolestuderande på kursen. Och hur många vet om det här. Sista betalningsdag var 15 Sept men jag fick det sträckt till 22 sept. Om man är sen med betalningen tillkommer straffavgift och de pengarna kan man ju ha roligare för.

Så för er som går samma kurs som jag, gå då in på Härnösands Studentkår och kontakta kåren för att få ett inbetalningskort om ni nu inte redan har fått ett. Jag fick i alla fall inget med automatik, som är brukligt när man söker till en kurs/program på en högskola/universitet.

Det skulle vara kul att få veta vilka mer som läser kursen. Vi är ganska många som går kursen. Skriv gärna ett svar här nedan.

Posted in genealogi, släktforskning | Taggad: , , | Leave a Comment »

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.